Strona domowa Anny Orłowskiej

Czytanie ze zrozumieniem

Czytanie ze zrozumieniem

 

Uważnie przeczytaj tekst i dokładnie wykonaj wszystkie polecenia.  

Ukryte tytuły

 

Było to dawno temu. Słoń Trąbalski wybrał się z wizytą do przyjaciół.

Po drodze zapomniał jednak, dokąd idzie i zboczył do lasu. Nagle usłyszał cichutkie pobekiwania i zobaczył skulonego z zimna malutkiego koziołka.

  • Nie płacz, koziołku – powiedział. Pomogę ci. Powiedz, jakie spotkało cię nieszczęście.

  • Nie mogę trafić do domu, do mamy. Znów byłem nieposłuszny. Odszedłem za daleko i zginąłem.

  • Niw martw się. Nie wiem wprawdzie, gdzie mieszkasz, ale na pewno pomoże nam Kubuś Puchatek, który jest bardzo uczony.

Kubuś – jak zwykle – poprosił Krzysia o pomoc. Krzyś wziął swą strzelbę

i poszli. Po drodze spotkali bardzo miłą dziewczynkę. Była to Karolcia.

Dzięki jej czarodziejskiemu koralikowi szybko odnaleźli drogę do domu koziołka i oddali uparciucha uszczęśliwionym rodzicom.

Mama koziołka chciała zatrzymać wszystkich na kolacji. Słoń Trąbalski przypomniał sobie jednak, że musi iść na przyjęcie. Zdążył jeszcze przed wyjściem ostatnich gości.

Doktor Dolittle i jego zwierzęta bardzo ucieszyli się ze spotkania z Tomaszem Trąbalskim. Doktor obiecał nawet, że znajdzie jakieś lekarstwo na zła pamięć słonia.

Dziecię elfów zaśpiewało wszystkim na dobranoc piękną kołysankę „Idzie niebo ciemna nocą”. Szewczyk Dratewka natomiast obiecał, że każdemu uszyje piękne i wygodna buty.

Wkrótce goście rozeszli się do domów. Tym razem słoń bez przeszkód trafił tam, dokąd zmierzał. Przyrzekł swej żonie, że rozpocznie kurację, która poprawi mu pamięć. Zmęczony dniem pełnym wrażeń szybko położył się i zasnął.

 

 

  1. Podkreśl ukryte w opowiadaniu tytuły lektur.

 

  1. Uzupełnij tytuły lektur:

 

„ Słoń ..............................................”

 

„ Nie .......................................... , koziołku”

 

„..................................... Puchatek”

 

„ Doktor ........................................”

 

„ ............................................ Dratewka”

 

  1. Kogo Słoń Trąbalski spotkał na przyjęciu? Podkreśl właściwą odpowiedź.

 

    1. Doktora Dolittle, dziecie elfów, szewczyka Dratewkę

 

    1. Kubusia Puchatka, Krzysia, koziołka

 

  1. Uzupełnij zdania wyrazami z ramki.

 

lekturą * bohaterem * baśń * koralik

 

 

 

„ Kubuś Puchatek” jest ............................................... uczniów klasy drugiej.

 

Druga klasa wystawiła ................................... pt. „ Szewczyk Dratewka”.

 

Karolcia znalazła zaczarowany ................................................ .

 

Mały koziołek jest .......................................... ksiązki „ Nie płacz, koziołku”.

  


Czytanie ze zrozumieniem

 

Uważnie przeczytaj tekst i dokładnie wykonaj wszystkie polecenia.  

 

Jesienny spacer

 

 

Nadeszła jesień. Park zmienił się nie do poznania. Drzewa i krzewy wyglądały inaczej niż latem. Zielone dotychczas liście zrobiły się różnokolorowe – żółte, brązowe, pomarańczowe i czerwone.

Kasia, Krzyś i Jędrek przyszli dziś do parku, aby zebrać dary jesieni: kasztany, żołędzie, korale jarzębiny i liście.

Kasia jest trzecioklasistką i na lekcję środowiska musi przygotować zielnik. Wysuszone różnobarwne liście wklei do zeszytu i podpisze nazwa drzewa, z którego pochodzą.

Krzyś, uczeń pierwszej klasy, będzie zbierał kasztany i żołędzie. W szkole zrobi z nich śmieszne ludziki. Umówił się z Tomkiem, kolegą z ławki, że będą to żołędziowi i kasztanowi rycerze.

Mały Jędrek, choć przedszkolak, też ma pracę domową – musi zbierać liście i jarzębinę. W przedszkolu będzie z nich robił portret pani Jesieni.

Dzieci bardzo lubią jesienne zadania domowe.

 

  1. Uzupełnij zdanie:

Do parku wybrały się dzieci: ............................, ..............................

 

i ........................................... .  

  1. Otocz pętlą te dary jesieni, których dzieci nie zbierały w parku.

 

[image] [image]

[image] [image] [image]

 

 

  1. Co dzieci będą robiły z darów jesieni? Połącz linią chmurki w pary.

 

  1. Kim jest Tomek? Podkreśl właściwą odpowiedź.

 

    1. kolegą Kasi

    2. bratem Jędrka

    3. kolegą Krzysia

 

  1. Dlaczego Krzyś zbierał w parku kasztany i żołędzie? Podkreśl w tekście zdania, które są odpowiedzią na to pytanie.

 

 

  1. Co to jest „zielnik”? Podkreśl prawidłową odpowiedź.

 

    1. ogródek szkolny

    2. bukiet z liści

    3. zeszyt z wklejonymi i podpisanymi liśćmi